Do logopedy mogą "iść" także noworodki

MAMO! TATO! JUŻ JESTEM, czyli profilaktyka logopedyczna

Jeżeli w szpitalu, w którym urodziło się dziecko, był logopeda, maluszek z pewnością został przez niego zbadany (logopeda ocenił odruchy z okolicy twarzy, długość wędzidełka podjęzykowego, budowę jamy ustnej). Jeśli zauważył jakieś nieprawidłowości, na pewno poinformował rodziców, co należy dalej robić. Wczesna interwencja bowiem znacznie zwiększa szanse dziecka na prawidłowy rozwój. Zmiana i korygowanie przyzwyczajeń u dziecka kilkuletniego (nawet 2-, 3-latka)  jest znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż u niemowlęcia. "W pierwszym okresie dzieciństwa wykształcenie zdolności mowy ma o wiele większe znaczenie niż późniejsze ćwiczenia, ponieważ po 4 roku życia partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy osiągają swoją dojrzałość". Potem można mówić już tylko o korygowaniu, a nie o profilaktyce.

W przypadku problemów z karmieniem dziecka (z ssaniem, gryzieniem, żuciem) na różnym etapie jego rozwoju, logopeda pomaga np. wywołując odruch ssania, bądź po badaniu logopedycznym udzieli wskazówek co do dalszego postępowania, wykorzystując metody bierne w terapii czyli masaże.

Oczywiście większość dzieci rodzi się całkowicie zdrowa, nie budzi niepokoju ani lekarzy ani rodziców i będzie rozwijać się w sposób prawidłowy. Jednak warto zwrócić uwagę na niemowlęta z grup ryzyka. Jeśli były problemy w ciąży (choroby, leki, ciąża zagrożona itp.), podczas porodu (np. cesarskie cięcie), dziecko dostało małą ilość punktów Abgar (poniżej 8), problemy z karmieniem piersią, noworodek powinien być obejrzany przez logopedę.

Co powinno niepokoić rodziców niemowlęcia:

  • gdy niemowlę śpi (a potem i czuwa) z otwartą buzią (często rodzice mówią: "On ma taką wiecznie zdziwioną minkę"),
  • gdy dodatkowo maluszek często trzyma język na zewnątrz jamy ustnej,
  • gdy dziecko oddycha przez usta  - powietrze wdychane przez nos jest ogrzane, odpowiednio nawilżone i oczyszczone, natomiast przez usta maluch wdycha powietrze zanieczyszczone, suche i chłodne (zwłaszcza zimą), więc jest bardziej podatny na przeziębienia (wyschnięta śluzówka nie stanowi odpowiedniej bariery dla wirusów i bakterii). Dodatkowo otwarta buzia nie sprzyja prawidłowemu kształtowaniu się zgryzu,
  • gdy czubek języka dziecka nie jest zaokrąglony, ale ma kształt serduszka (świadczy to o skróconym wędzidełku podjęzykowym; odpowiednie masaże często na tyle rozciągają wędzidełko, że jego podcięcie nie jest konieczne),
  • ma 2 miesiące i nie budzi się przy głośnych dźwiękach; ma 3-4 miesiące, a nie reaguje na bodźce dźwiękowe (niemowlę w tym wieku powinno poruszyć głową w odpowiedzi na głośny dźwięk). Mimo że teraz bada się słuch już u noworodków, warto bacznie obserwować reakcje brzdąca  na dźwięki,
  • ma 6 miesięcy i nie gaworzy (gaworzenie to świadoma zabawa głosem, są to ciągi sylab np. dadada),
  • skończyło 1 rok i nie pojawiło się jeszcze ani jedno słowo znaczące, wypowiedziane przez dziecko świadomie (np. mama, tata).

Wcześnie podjęta profilaktyka logopedyczna daje możliwość dzieciom z różnymi zaburzeniami na ich zlikwidowanie lub zmniejszenie skutków.

MAŁGORZATA  GOŁĘBIEWSKA

Logopeda – neurologopeda

specjalista wczesnej interwencji logopedycznej ( TRENER MASAŻU SHANTALI )

Tel. 0 600 851 557