Katolicka Niepubliczna
Szkoła podstawowa

Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Międzynarodowy tydzień pisania listów

MIĘDZYNARODOWY TYDZIEŃ PISANIA LISTÓW W NASZEJ SZKOLE

 

 

9 października obchodzimy Światowy Dzień Poczty, który został przyjęty w 1969 roku w Tokio. Z tej okazji, co roku odbywa się Międzynarodowy Tydzień Pisania Listów.  Obchodzony jest już od 1953 roku i trwa do 15 października,.

 

Tydzień Pisania Listów, Dzień Poczty i Dzień Znaczka!

 

Tydzień Pisania Listów na początku miał charakter walki o pokój.

Wymiana listownej korespondencji ma być pozytywnym aspektem szarej codzienności, ponadto przypominać o tym, jaką istotną rolę odegrała poczta
w rozwoju gospodarczo-społecznym w wielu państwach.

Szesnaście lat po tym, jak ustanowiono Tydzień Pisania Listów, jako zjawisko międzynarodowe, ustanowiono równolegle - Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego. W 1874 roku, na konferencji w Bernie, powołano jedną z najstarszych na świecie organizacji międzynarodowych – Światowy Związek Pocztowy. W Polsce Dzień Znaczka obchodzony jest od 1956 roku.

 

Tydzień Pisania Listów w Polsce.

 

Sama treść napisana na papierze zawiera inny ładunek emocjonalny, niż np.
e-mail. Tradycyjny list jest bardziej osobisty i intymny, od wszelkich form kontaktu elektronicznego. Choć na klawiaturze komputera czy smartfona pisze się szybciej, to należy pamiętać, że nadal wiele osób docenia trud nadawcy, który spędził niekiedy wiele godzin nad listem.

Ludzie przyzwyczaili się do krótkich komunikatów, a pisanie listu to przecież nie tylko kartka papieru i zdania a forma spotkania z drugim człowiekiem i pewien rytuał. Słowa przelane na kartkę mają silniejszą moc od tych wirtualnych.

Epistolografia stanowi bazę dla rozwoju wielu funkcji człowieka. Daje to możliwość tworzenia treści skierowanej do konkretnego adresata i w określonym celu. List oscyluje między dialogiem, a monologiem; piszemy o sobie, naszych przeżyciach i uczuciach. Dzięki temu zarówno młodzież, jak i dzieci, ale także dorośli zastanawiamy się nad tym czego aktualnie doświadczamy.

Należy także pamiętać, że sztuka pisania listów wymaga przestrzegania określonych reguł: użycia w liście form adresowania i grzecznościowych, rozplanowania tekstu na kartce a zapamiętanie tych reguł jest przydatne w dorosłym życiu. Ta forma pisarska sprzyja również umiejętności nazywania emocji, tworzenia opisów, planowaniu wypowiedzi; wpływa na samą czynność ręcznego pisania, które  rozwija skupienie, pamięć; uczy planować i uporządkować informacje. Przyczynia się także do rozwoju zdolności poznawczych.

Pisanie wymaga skoordynowania ruchów mięśni, a tym samym ćwiczy zręczność i rozwija motorykę małą, która pełni istotną rolę w każdym okresie życia. Należy również pamiętać, że w słowach, które zapisujemy ręcznie, robimy mniej błędów niż w wyrazach poznawanych podczas korzystania z komputera, czy smartfona.

Istotnym aspektem pisania jest szczególne zwrócenie uwagi na informacjach. Mózg może lepiej ocenić i uporządkować otrzymywane dane, co pomaga utrwalać pomysły, terminy, czy pojęcia.

Ta romantyczna i dostojna forma porozumiewania się przegrywa niestety z smsami i mailami. Tylko do kogo tu napisać jak wszyscy mają Facebooka, czy Instagrama?

W tym roku postanowiliśmy to zmienić i pokazać, że wymiana listowa może być ciekawym doświadczeniem, niesie ze sobą niezwykły, pozytywny  ładunek emocjonalny.

Dzięki współpracy koordynatora i inicjatora inicjatywy Księdza Katechety Marcina Kunata oraz zaangażowanych w akcję nauczycieli z naszej szkoły, udało się zorganizować inicjatywę.

W tym samym czasie – mianowicie od 9 do 13 października, uczniowie
z zaprzyjaźnionych szkół ( z Wałbrzycha i Pruszcza Gdańskiego) pisali do siebie listy. Tematyka dotyczyła wartości i ważnych dla nich miejsc pamięci w ich dużej i małej ojczyźnie.

Zadanie nie należało do łatwych, tym bardziej, że obecna sytuacja epidemiczna spowodowała, że należało zachować reżim sanitarny a także poczekać z odczytaniem przysyłki wymaganą ilość czasu, jednak konieczność przejścia na zdalne nauczanie spowodowała, że  dopiero po powrocie do szkoły odczytamy listy.

Pomysł spotkał się z licznym zainteresowaniem, wśród nauczycieli i uczniów, o czym świadczy niezliczona ilość listów.

 

 


Ksiądz Marcin Kunat - Pallotyn

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Zobacz
Fundacja Brama
Fundacja Edukacji i Wspierania Rodziców BRAMA.
Katolicka Niepubliczna
Szkoła podstawowa

83-000 Pruszcz Gdański

ul. Wojska Polskiego 8

+48 506 802 427

knsp@katolicka.com.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button