Edziennik Librus

Poczta e-mail

 
 

Zakładka psychologa i logopedy

Zachęcamy dzieci do korzystania z pomocy psychologa szkolnego w sytuacjach problemowych.

PSYCHOLOG  SZKOLNY

 Zwróć się do psychologa szkolnego gdy:

  • Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
  • Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
  • Masz problemy rodzinne.
  • Nie potrafisz się porozumieć z kolegami/ koleżankami.
  • Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
  • Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
  • Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.

  Możesz przyjść z każdą sprawą, z którą nie potrafisz sobie poradzić.

LITERATURA DLA RODZICÓW NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI

 1. Jagoda Cieszyńska:

  • Metody wywoływania głosek
  • Kocham czytać
  • Kocham mówić
  • Słucham i uczę się mówić wyrażenia dźwiękonaśladowcze
  • Słucham i uczę się mówić samogłoski i wykrzykniki

 2. Glenn i Janet Doman JAK NAUCZYĆ MAŁE DZIECKO CZYTAĆ

 3. Krzysztof Sąsiadek  ZABAWY PALUSZKOWE

 4. Marta Bogdanowicz PRZYTULANKI czyli wierszyki na dziecięce masażyki.

 5. Danuta  Pluta-Wojciechowska CO DZIEŃ RANO...

 6. Iwona Michalak- Widera ODGŁOSY Z OTOCZENIA. KSIĄŻECZKA ROZWIJAJĄCA MOWĘ MALUCHA

 7. Katarzyna Bieńkowska JAK DZIECI UCZĄ SIĘ MÓWIĆ poradnik dla rodziców i logopedów

Czytaj więcej: Literatura polecana przez logopedę

ZASADY PRACY Z DZIECKIEM Z DYSLEKSJĄ DLA RODZICÓW

 

Praca z dzieckiem z dysleksją wymaga ćwiczenia umiejetności czytania i ortograficznego pisania.

Równie ważna jest dbałość o poziom graficzny pisma, czyli jego czytelność i estetykę.Oba rodzaje

ćwiczeń wymagają przestrzegania pewnych zasad .Rodzic podejmując się kierowania praca dziecka

powinien mieć ich świadomość, by jego zaangażowanie nie przyniosło skutków odwrotnych do pożądanych.

 

Czytaj więcej: Praca z dzieckiem z dysleksją

Do logopedy mogą "iść" także noworodki

MAMO! TATO! JUŻ JESTEM, czyli profilaktyka logopedyczna

Jeżeli w szpitalu, w którym urodziło się dziecko, był logopeda, maluszek z pewnością został przez niego zbadany (logopeda ocenił odruchy z okolicy twarzy, długość wędzidełka podjęzykowego, budowę jamy ustnej). Jeśli zauważył jakieś nieprawidłowości, na pewno poinformował rodziców, co należy dalej robić. Wczesna interwencja bowiem znacznie zwiększa szanse dziecka na prawidłowy rozwój. Zmiana i korygowanie przyzwyczajeń u dziecka kilkuletniego (nawet 2-, 3-latka)  jest znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż u niemowlęcia. "W pierwszym okresie dzieciństwa wykształcenie zdolności mowy ma o wiele większe znaczenie niż późniejsze ćwiczenia, ponieważ po 4 roku życia partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy osiągają swoją dojrzałość". Potem można mówić już tylko o korygowaniu, a nie o profilaktyce.

Czytaj więcej: Logopedia dla noworodków

Do logopedy mogą "iść" także noworodki

MAMO! TATO! JUŻ JESTEM, czyli profilaktyka logopedyczna

Jeżeli w szpitalu, w którym urodziło się dziecko, był logopeda, maluszek z pewnością został przez niego zbadany (logopeda ocenił odruchy z okolicy twarzy, długość wędzidełka podjęzykowego, budowę jamy ustnej). Jeśli zauważył jakieś nieprawidłowości, na pewno poinformował rodziców, co należy dalej robić. Wczesna interwencja bowiem znacznie zwiększa szanse dziecka na prawidłowy rozwój. Zmiana i korygowanie przyzwyczajeń u dziecka kilkuletniego (nawet 2-, 3-latka)  jest znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż u niemowlęcia. "W pierwszym okresie dzieciństwa wykształcenie zdolności mowy ma o wiele większe znaczenie niż późniejsze ćwiczenia, ponieważ po 4 roku życia partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy osiągają swoją dojrzałość". Potem można mówić już tylko o korygowaniu, a nie o profilaktyce.

Czytaj więcej: Do logopedy mogą iść także noworodki

INFORMACJE  OD  LOGOPEDY

Proszę:

  • założyć dziecku zeszyt do ćwiczeń logopedycznych,
  • dopilnować, aby znalazł się w plecaku w wyznaczonym dniu,
  • za każdym razem sprawdzać, co robiliśmy na zajęciach,
  • codziennie wykonywać zalecone ćwiczenia ( wystarczy poświęcić na nie kilka minut, ważne, aby ćwiczenia były wykonywane systematycznie ),
  • powtarzać i utrwalać z dzieckiem zapisany w zeszycie materiał językowy: wyrazy do ćwiczeń, wyrażenia, zdania, wierszyki itp.,
  • jeżeli jest takie zalecenie – skontaktować się z ortodontą czy laryngologiem.

Wada zgryzu czy nawykowe oddychanie przez usta mogą być bowiem bezpośrednią przyczyną wady wymowy.

Czytaj więcej: Informacje od logopedy szkolnego