Katolicka Niepubliczna
Szkoła podstawowa

Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

GRY I ZABAWY DLA MŁODSZYCH UCZNIÓW

Pani Monika Marciusz, opiekun świetlicy klas I-III zebrała dla Państwa propozycje zabaw i gier, które mogą być inspiracją jak urozmaicić zajęcia domowe z dzieckiem

 

Prace plastyczne:

 

ROSNĄCE FARBY

Wspaniały pomysł na zabawę w eksperymentowanie. Jest to ciekawy pomysł na stworzenie własnych farb, które w kilka sekund po włożeniu do kuchenki mikrofalowej rosną i tworzą piękną wielobarwną  strukturę. Poniższy link do filmiku pomoże w wykonaniu eksperymentu.

https://www.youtube.com/watch?v=WvtvC9Le8D4

 

ODRYSOWANIE CIENI

Do tej pracy potrzebne jest kilka ulubionych zabawek, kartka, kredka lub pisak i dużo światła z lampki lub promieni słonecznych! Odrysowywanie cieni, to niezwykle twórcza zabawa pobudzająca dziecięcą wyobraźnię i twórczość.  Poniższy link do filmiku pomoże w wykonaniu pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=weWjiEKXz-I

 

ZABAWKA Z PLASTIKOWEJ BUTELKI

Plastikowa butelka i trochę bibuły i cudak gotowy. Prosty w wykonaniu, może zdobić biurko :-)

https://www.youtube.com/watch?v=_dMK2jqwykM

 

HIACYNT Z BIBUŁY

Wiosna zbliża się dużymi krokami. Możemy sprawić by już dziś zawitała do naszego domu. Wystarczy trochę kolorowej bibułki i gotowe ręce do pracy. Zapraszam do obejrzenia poniższego filmiku, który wskaże co należy robić krok po kroku.

https://www.youtube.com/watch?v=q8IgD-qoKqQ

 

ZAJĄCZEK ZE SKARPETKI

Idealna maskotka do kolekcji dziecięcych pluszaków lub ozdoba na wielkanocny stół. Wystarczy skarpetka, sznurek i ryż. Zobaczcie sami.

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

 

KURCZAKI Z PAPIERU

W nawiązaniu do Świąt Wielkanocnych można zrobić kurczaki z kolorowego papieru. Łatwe i szybkie w wykonaniu. Link do filmu poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=CtbFLxOvwXk

 

PTASZKI Z PAPIERU

Kolejny ciekawy pomysł na wprowadzenie wiosny do naszych domów. Kolorowe ptaszki z kolorowego papieru.

https://www.youtube.com/watch?v=ASRZ-mcco6s

 

Zabawy dla dużych i małych:

 

„ZIMNO, CIEPŁO, GORĄCO”

Dowolna ilość uczestników. Opiekun przygotowuje 10 karteczek, na których opisuje ćwiczenia fizyczne do wykonania: 15 przysiadów, 10 pompek, stanie równoważne ( jaskółka), leżenie tyłem, leżenie przodem, 20 pajacyków, podpór łukiem leżąc tyłem ( mostek), 10 brzuszków z nogami ugiętymi w kolanach, 10 ćwiczeń na mięśnie grzbietu w leżeniu przodem z rękoma ułożonymi w skrzydełka, 10 razy przysiad podparty z wyrzutem nóg do tyłu lub ćwiczenia rehabilitacyjne zalecane przez specjalistę. Następnie chowa je w różnych miejscach pomieszczenia. Zadaniem dziecka lub uczestników jest odnalezienie karteczek i prawidłowe wykonanie ćwiczenia. Jeśli dziecko/dzieci zbliżają się do miejsca, w którym ukryta jest karteczka opiekun mówi ciepło, cieplej, gorąco, upał odpowiednio stopniując określenie. Jeśli dziecko oddala się od miejsca mówimy zimno, chłodno, mroźno itd. Zabawa trwa aż dzieci znajdą wszystkie karteczki i wykonają wszystkie ćwiczenia. W odwecie proponują zamianę ról i opiekun staje się osobą, która szuka karteczek.

 

„Zabawa w chowanego”

Grać można z mierzeniem czasu (szukający liczy do 20. zanim zacznie poszukiwania), w zaklepywanego (ten, kto się chowa musi podejść do wskazanego wcześniej miejsca i „zaklepać się” - co oznacza, że wygrywa z szukającym).

 

„Domowy klub fitness”

Ulubiona forma zabawy ruchowej na świetlicy... Jeśli nie jesteśmy w posiadaniu gry „Just dance” na play stacion wystarczy wejść na YouTube i tam wpisać Just dance i konkretny kawałek muzyczny i do dzieła wspólna zabawa ruchowa. Poniżej przykład.

https://www.youtube.com/watch?v=gCzgc_RelBA

 

„Państwa – miasta”

Na początek każdy z graczy rysuje tabelkę, gdzie w nagłówkach kolumn wpisuje określone kategorie (np. państwa, miasta, ubrania, zwierzęta, zawody itd.). Następnie jeden z graczy wymienia w myślach litery alfabetu, drugi w dowolnym momencie przerywa mu i mówi stop. Litera, która została wybrana, posłuży nam do pierwszej rundy zabawy - gracze wpisują słowa do poszczególnych kategorii, przy czym każde ze słów musi zaczynać się na podaną literę. Kto pierwszy uzupełni wszystkie kolumny, mówi "stop" i zliczamy wyrazy/punkty u każdego gracza. Znowu następuje odliczanie liter, wybór jednej z nich i wpisywanie kolejnej partii słów do tabeli, rozpoczynających się na nowo wybraną literę.
Pamiętajmy, że jako kategorie możemy ustalić też takie grupy słów, jak czasowniki, przymiotniki czy nazwy geograficzne.

 

„Czytanie z przeszkodami”

Dziecko czyta fragment książki, co jakiś czas zatrzymując się na jakimś słowie. Zadaniem rodzica jest jak najszybciej uzupełnić dane zdanie tak, by zupełnie nie pasowało do kontekstu. Zabawa ta zachęca dziecko do częstej lektury na głos, szczególnie jeśli rodzic w sposób dowcipny uzupełnia "brakujące" słowa.
Przykład:
Dziecko: "Stoi na stacji..."
Rodzic: "Karuzela"
Dziecko: "Ciężka, ogromna i..."
Rodzic: "Nie ma już wolnych miejsc".
Dziecko może również poćwiczyć swoją kreatywność i próbować kończyć zdania czytane i przerywane przez rodzica. Jednym słowem - dla urozmaicenia zabawy można zamieniać się rolami.

 

„Kalambury”

Podział na drużyny pomoże usprawnić przebieg kalamburów.

Hasła do kalambur może wymyślać drużyna przeciwna. Można je również przygotować przed grą lub poprosić każdego uczestnika o wypisanie zagadnień, które pasują do podanego tematu (filmu, bajki, książki).

Punkty zdobywa drużyna, która odgadnie pokazywane hasło. Jeśli nie uda się rozwiązać kalamburowej zagadki w wyznaczonym czasie, punkty otrzymuje drużyna przeciwna lub przypisywane są danej drużynie punkty ujemne. Gra toczy się do momentu, aż jedna drużyna nie osiągnie wcześniej ustalonego pułapu punktowego.

Przed grą warto ustalić czas, który drużyna będzie miała na odgadnięcie hasła. Czas nie powinien przekraczać 3 minut, tak aby gra zbyt szybko nie znudziła się uczestnikom.

 

„Gry planszowe i puzzle”

Warto poszperać w zakamarkach szaf, na wyższych półkach. Z pewnością znajdą się tam dawno nie wyciągane gry i puzzle, przy których doskonale będzie bawić się cała rodzina.

 

„Zabawa w teatr”

1. Żywy teatrzyk
Odgrywanie postaci teatralnych przez dzieci. Tutaj rekwizytami mogą być wszelkie przedmioty nadające określone cechy postaciom. Jeśli młody aktor jest piratem, będzie to przepaska na oko, mała księżniczka może założyć swoją najpiękniejszą suknię, głowę przyozdobić koroną, a w dłoni trzymać różdżkę. Jest to świetna sposobność do wykazania się wcześniej umiejętnościami plastycznymi. Żadna plastikowa korona zakupiona w sklepie nie będzie miała takiej wartości jak ta samodzielnie wykonana z tektury, folii aluminiowej i ozdób. Taka forma inscenizacji jest też polem do popisu dla wyobraźni – jeśli nie mamy miecza, świetnie zastąpi go patyk czy bezpieczny nóż obiadowy.

2. Teatrzyk kukiełkowy

Kukiełki możemy wykonać niemalże ze wszystkiego. Warto nie wyrzucać poplamionych dziecięcych ubrań, gdyż czysta część tkaniny przyda się do zrobienia postaci i rekwizytów teatralnych. Do wykonania kukiełek możemy również wykorzystać stare skarpetki nie do pary. Wystarczy przyszyć do nich oczka z guzików albo namalować je flamastrami. Proste kukiełki można również wykonać z plastikowych sztućców, dekorując je mazakami i naklejając różne ozdoby. Najprostsze do wykonania dla dzieci będą postaci namalowane na kartce czy tekturze, wycięte i przyklejone do patyczka. Do domowego teatru można również zaangażować lalki, pluszaki czy jakiekolwiek inne ulubione zabawki.

3. Teatrzyk paluszkowy

Do zrobienia postaci teatralnych na paluszek świetnie sprawdza się filc. Jeśli nie mamy pomysłu, możemy posiłkować się inspiracjami z sieci. Sprawdzą się też wykałaczki, słomki do picia czy sztućce, ale najlepsze będą wcześniej zebrane patyczki.

4. Teatrzyk cieni
Rekwizytami w tej inscenizacji są przyklejone do patyczka wycięte szablony bohaterów spektaklu i latarka. Warunki, jakie muszą zostać spełnione, to ciemność w pokoju. Tłem spektaklu może być specjalnie przygotowana scena lub kawałek ściany.

5. Teatrzyk pantomima
Najprostsza w przygotowaniu forma teatrzyku. Rekwizytem jest ciało, a resztę dyktuje wyobraźnia. To forma dla raczej starszych dzieci, gdyż wymaga większego wysiłku intelektu i wyobraźni niż tradycyjne przedstawienie. Aktor odgrywa role nie używając głosu, tylko mowy ciała i gestu.

 

„Budowanie z klocków”

Jest to ciekawa forma spędzana wolnego czasu z dzieckiem. Można ponieść wodze fantazji i zbudować „RAZEM” wszystko czego się zapragnie. Razem z moim tatą godzinami spędzaliśmy czas przy klocach LEGO, wspominam to z dużym uśmiechem na twarzy.

 

„Wspólne gotowanie”

A może nauczmy nasze dzieci gotować, może w którymś obudzi się przyszły master chef. Znalazłam ciekawy i szybki przepis na pizze.

https://www.youtube.com/watch?v=agDAdePwPXo

 

„Wąż wyrazowy”

Pierwszy z graczy zapisuje na kartce dowolne słowo. Kolejny dopisuje drugie słowo, które musi zaczynać się na ostatnią literę słowa pierwszego. Następny gracz (lub znowu pierwszy) dopisuje następne słowo, rozpoczynające się na ostatnią literę słowa poprzedniego. I tak na przemian - tworzymy w ten sposób na kartce węża ze słów. Słowa nie mogą się powtarzać.
Przykład: nożyczki - igła - ananas - ser - róża itd.

 

Konkursy plastyczne dla miłośników Mega Misji:

I  „Modny Psotnik” - praca plastyczna do wykonania na kartce formatu A4 dowolną techniką. Dziecko   ma zadanie ubrać jednego z bohaterów Mega Misji – Psotnika.

II „Komiks – Mega Misja” - praca plastyczna na kartce formatu A3, przy użyciu kredek. Dziecko ma za zadanie wymyślić historyjkę w formie komiksu bazując na wiadomościach jakie zdobyło na zajęciach z mega misji.

Termin oddawania prac do świetlicy jest zależny od tego kiedy wrócimy do szkoły. Zapraszam chętne dzieci do udziału w tych konkursach.

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Zobacz
Fundacja Brama
Fundacja Edukacji i Wspierania Rodziców BRAMA.
Katolicka Niepubliczna
Szkoła podstawowa

83-000 Pruszcz Gdański

ul. Wojska Polskiego 8

+48 506 802 427

knsp@katolicka.com.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button